Fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben, Térdfájdalom okai és kezelése


A "futótérd szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség.

fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben

De vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért? Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat!

A térd ízületi kopásának fázisai

Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok. A legkedveltebbek ezek közül a futás, a konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. Ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is.

Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat a sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul ki. Ez annyit jelent, hogy a szalagokat, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok apró húzódás, rándulás, vagy más mechanikai inger éri.

fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben

Ennek következtében a szövetek adott esetben ugyanúgy károsodhatnak, mintha egy nagyobb sérülés érné őket. A sérülések gyakran helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, illetve sportpálya következtében alakulnak ki.

A térdfájás lehetséges leggyakoribb okai

Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek. Mi okozza a térd fájdalmát?

  • Megoldás az évek óta tartó térdfájdalomra!
  • Ízületi kezelések együttes kezelése

Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a térdkalács felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben jelentkező fájdalom a vezető tünet. Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor több mint lépést tesz meg.

Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül és az erőt a térdkalácson át közvetíti a lábszárra. Ez oldalanként körülbelül feszülést-elernyedést jelent.

Térdkalács (patella) körüli fájdalom | abonyikezilabda.hu – Egészségoldal | abonyikezilabda.hu

Ha ehhez a nagy terheléshez nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk.

A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén gyulladás alakul ki, mely miatt sokszor abba kell hagynunk a futást.

Hallott már az ITB szindrómáról?

fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben

Most fog! Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén - ITB szindrómának - ismeri.

Térdízületi fájdalmak.

A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a térd hajlítása közben átugrik, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben. Ez a fent leírt 5 km futás közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet.

fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben

A súlyfelesleg is okozhat túlzott terhelést! A helyzeten tovább ront, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben hosszabb távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el. Ezzel a térdízületre még nagyobb terhelést rónak.

  • A térd három jellemző belső oldali fájdalmát mutatja be ez a cikk.
  • A bal térd fájdalmainak okai

A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart. A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem megfelelő futócipő és a betonon, vagy aszfalton való futás.

Hogyan előzzük meg a futás okozta térdfájdalmakat?

fájdalom a térdízületben kenőcs séta közben

Tippek A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés. Fusson puhább talajon!

A térdhajlatfájdalom 10 lehetséges oka és kezelésük

A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet. Fokozatosan növeljük a távot! Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról. A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, ha súlyfelesleggel küzdünk!

Térdfájdalom okai és kezelése

A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb korban kezdjük a sportolást. Ugyanez 40 éves kor felett már sokkal kevésbé igaz.

Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően. Testsúlyunknak megfelelő sportágat válasszunk!

Kopás vagy gyulladás? Mi állhat az ízületi fájdalom hátterében?

Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk! Mindig melegítsünk be futás előtt! Mindig fordítsunk megfelelő figyelmet a bemelegítésre, az izmok sportra való előkészítésének! Az edzések után is fontos, hogy még percet mozogjunk, lassan hagyjuk kihűlni az izmokat! Ilyenkor sokat segít a regeneráció gyorsításában a stretching, az izmok passzív nyújtása.

Térdfájás 13 oka, 4 tünete, 8 kezelési módja [teljes tudásanyag]

Vegyük komolyan testünk jelzéseit! Sportolás közben figyeljünk a testünk jelzéseire! Ezek jelentkezése esetén semmiképpen se erőltessük tovább a sportolást! Ilyenkor sokan megnyugszanak, úgy gondolják, csak egy átmeneti kis fájdalom volt és ismét futnak, sőt ugyanazt a a csípőízület deformáló artrózisának kezelése távot választják.

Ne tegyük!